Το ελαιόλαδο που έγινε πηγή ζωής για ένα μικρό χωριό της Μεσσηνίας…
Ο Γιώργος Σάκκας, μεγάλωσε στην Αθήνα. Κατάγεται όμως από το Πήδημα Μεσσηνίας. H μυρωδιά του λιοτριβιού που βγάζει το πρώτο λάδι, το λεγόμενο αγουρέλαιο είναι η μαγική μυρωδιά που πλημμυρίζει το χωριό… «Σου δημιουργεί.», όπως μας λέει χαρακτηριστικά κι ο ίδιος. «Ένα απίστευτο συναίσθημα που μένει αξέχαστο. Όπως κι η μυρωδιά αλλά κι η γεύση που αφήνει στον ουρανίσκο το ζυμωτό χειροποίητο ψωμί συνοδευόμενο με ζεστό αγουρέλαιο κατευθείαν από το διαχωριστήρα του λιοτριβιού».
Τους καλοκαιρινούς μήνες όταν ο Γιώργος ήταν μικρός επισκεπτόταν συχνά το χωριό του. Tον παππού και τη γιαγιά, όπως παραδοσιακά κάνουμε όλοι στην Ελλάδα… Το 2013 όμως μετεγκαταστάθηκε για 10 μήνες στο χωριό για να στήσει από την αρχή το νέο επιχειρηματικό του εγχείρημα. Την παραγωγή , τυποποίηση και την εξαγωγή ελαιόλαδου…Από τότε οι επισκέψεις στο Πήδημα Μεσσηνίας γίνονται όλο και πιο συχνές…
Το Πήδημα Μεσσηνίας είναι ένα καταπράσινο πανέμορφο , ιστορικό χωριό, 15χλμ. πριν την πόλη της Καλαμάτας με απίστευτο φυσικό πλούτο. Επί Τουρκοκρατίας τρία κορίτσια του χωριού, στην προσπάθεια τους να ξεφύγουν από τους Τούρκους πήδηξαν στο κενό από το ψηλότερο σημείο του χωριού το κάστρο, το οποίο χτίστηκε από τους Βυζαντινούς γύρω στο 1.300μ.Χ.. Προς τιμήν αυτής της ηρωικής τους πράξης, δόθηκε στο χωριό το όνομα Πήδημα. Στο χωριό και στη σκιά του κάστρου βρίσκονται και οι πηγές του ποταμού Άρη που υδροδοτούν την πόλη της Καλαμάτας. Σε πολύ κοντινή απόσταση από τις πηγές βρίσκεται και η λίμνη του χωριού με κύκνους, χήνες, πάπιες, χέλια ακόμα και καβούρια. Όλη η ευρύτερη περιοχή της Μεσσηνίας είναι ταυτισμένη από την αρχαιότητα με την ελιά. Είναι άπειρα τα ευρήματα που μαρτυρούν την ύπαρξη της στην καθημερινότητα των ανθρώπων. Στο εμπόριο, σε αθλητικά και θρησκευτικά γεγονότα. Στο Πήδημα εκτός από τα υπεραιωνόβια ελαιόδεντρα, υπάρχουν και τα ερείπια ενός αρχαίου ελαιοτριβείου που πολλά μέρη του είναι ευδιάκριτα ακόμα και σήμερα όπως οι παλιές μυλόπετρες.
«Την πρωτόγνωρη ανάμειξη αισθήσεων μεταξύ δάσους, υγρού στοιχείου και ιστορίας, λίγα μέρη στην Ελλάδα μπορούν να στη προσφέρουν…». Γι’ αυτό και ο Γιώργος έδωσε το όνομα του χωριού του στο brand του ελαιόλαδου του. Το ονόμασε “ Pidima “ και έκανε το μικρό χωριό της Μεσσηνίας γνωστό σε όλο τον κόσμο…
«Μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα και αφού δε μου άρεσε τίποτα από όλα αυτά τα ονόματα που είχα βρει διαπίστωσα ότι το όνομα το είχα μπροστά μου αλλά δεν το έβλεπα. Έτσι αποφάσισα το αυτονόητο και προς τιμήν του χωριού μου ονόμασα το λάδι μου Pidima. Είναι πολύ μεγάλη τιμή για μένα που το ελαιόλαδο μου φέρνει το όνομα του χωριού μου και το μαθαίνουν στο εξωτερικό». Μας αναφέρει με καμάρι ο Γιώργος και συνεχίζει. «Με την αγροτική ζωή δεν είχα καμία σχέση. Είμαι μεγαλωμένος στην πόλη ζηλεύοντας από μικρός την ελευθερία του χωριού. Πάντα μου άρεσε το συναίσθημα της φυσικής ελευθερίας κάτι που δε στο προσφέρει μια πόλη και κυρίως η Αθήνα».
Ο Γιώργος ασχολείται με τις μεταφορές και τα τελευταία δύο χρόνια εργάζεται παράλληλα σε ναυτιλιακή εταιρεία στον Πειραιά. «Αυτή η παιδεία μου, με βοήθησε αρκετά στο να συντονίσω σωστά τον τρόπο μεταφοράς των φορτίων μου στο εξωτερικό. Είναι σημαντικό ο πελάτης μου να παραλαμβάνει με ασφάλεια και ακρίβεια την παραγγελία του γιατί έτσι χτίζεται μία σχέση εμπιστοσύνης που είναι απαραίτητη για την έναρξη μιας νέας συνεργασίας».
Πώς όμως ξεκίνησε η Υλοποίηση αυτού του εγχειρήματος; «Το έναυσμα για να ξεκινήσω την υλοποίηση της ιδέας, για την εξαγωγή του ελαιόλαδου, ήταν οι άριστες κριτικές που δεχόμουν από φίλους όταν κάθε χρόνο τους έδινα μια φιάλη ελαιόλαδο. Όλοι μου έλεγαν ότι είχε κάτι το διαφορετικό από τα ελαιόλαδα που ήδη κατανάλωναν στο σπίτι τους. Στη συνέχεια δόθηκαν δείγματα σε chef και σε ειδικούς γευσιγνωσίας ελαιόλαδου όπου και από εκεί είχα άριστες κριτικές. Έτσι στα τέλη του 2013 ξεκίνησα να κάνω πράξη την ενασχόληση μου με την εξαγωγή του ελαιόλαδου».
«Έχω δικά μου κτήματα, αλλά δε φτάνει η ποσότητα που παράγω για την επαγγελματική μου δραστηριότητα. Έχουμε συνάψει συνεργασία με ντόπιους μικρούς παραγωγούς οι οποίοι έχουν επιλεχθεί με πολύ αυστηρά κριτήρια όπως το υψόμετρο των κτημάτων τους, ο τρόπος ύδρευσης τους, η μορφολογία του εδάφους τους κλπ. Υπάρχουν συνεχείς χημικές αναλύσεις στη ποιότητα του ελαιόλαδου καθώς και σε όλα τα στάδια της περισυλλογής του ελαιοκάρπου από τα κτήματα έως και τη μεταφορά του στο ελαιοτριβείο. Απευθυνόμαστε σε πολύ απαιτητικές αγορές. Η ποιότητα μας πρέπει να είναι πάντα σε υψηλά επίπεδα και είμαστε ιδιαίτερα αυστηροί».
Η πρώτη παρουσία του ελαιόλαδου στην αγορά ήταν το Σεπτέμβριο του 2014 και η ανταπόκριση του κόσμου ήταν ιδιαίτερα θερμή και θετική. Το Pidima κατέκτησε την αγορά της Κίνας και την Ιαπωνίας. «Ήμουν σίγουρος για την ποιότητα του ελαιόλαδου μου και από την πρώτη στιγμή πίστεψα σε αυτό. Στην αρχή ξεκινήσαμε με πολύ μικρές συνεργασίες και αυτή τη στιγμή μετά από εντατική και σκληρή δουλειά το ελαιόλαδο μας ταξιδεύει σε Ευρώπη, ΗΠΑ, Ιαπωνία και Κίνα. Οι πιο αξιόλογες αγορές είναι της Ιαπωνίας και της Κίνας. Στην Ιαπωνία έχουμε μια πολύ καλή συνεργασία με την Helios Greek products, που την έχει ένας Έλληνας (και πλέον πολύ καλός φίλος) ο οποίος μαθαίνει στους Ιάπωνες την Ελληνική Μεσογειακή διατροφή με πολύ μεγάλη επιτυχία. Διοργανώνει events με πολύ μεγάλη ανταπόκριση και οι Ιάπωνες ενθουσιάζονται δοκιμάζοντας το ελαιόλαδο μας αλλά και άλλα ελληνικά προϊόντα όπως είναι το μέλι».
«Μόνο στην Ιαπωνία το 2016 κάναμε εξαγωγή περισσότερες από 1.400 γυάλινες φιάλες ελαιόλαδου ενώ η πρόβλεψη για το 2017 είναι να τριπλασιαστεί η εξαγωγική μας δραστηριότητα. Στη Κίνα ξεκινήσαμε συνεργασία πριν από 2 μήνες περίπου. Οι επικοινωνία μας μαζί τους κράτησε περισσότερο από 10 μήνες και αφού τους κερδίσαμε με την ποιότητα και την αξιοπιστία μας. Ξεκινήσαμε συνεργασία στέλνοντας τις πρώτες 5.000 φιάλες ελαιόλαδου υψηλής διατροφικής αξίας και ήδη είναι στα ράφια delicatessen και εστιατορίων στην τεράστια αγορά της Κίνας…».
Το Δεκέμβριο του 2015 αποφάσισε να ανεβάσει ακόμα περισσότερο τον πήχη της ποιότητας και παρουσίασε στη Helexpo στην Αθήνα το νέο μέλος της εταιρίας του με το brand All Live Oil στο Christmas Food Festival που διοργάνωσε το Αθηνόραμα.
« Πρόκειται για ελαιόλαδο που διαλέγεται με πολύ αυστηρά κριτήρια από τα καλύτερα ελαιόλαδα της περιοχής μας. Το οποίο ανήκει στην κατηγορία Health Claim βάση του ευρωπαϊκού κανονισμού 432/2012. Σύμφωνα με τον κανονισμό η ημερήσια κατανάλωση 20gr ελαιόλαδου προστατεύει από την οξείδωση των λιπιδίων του αίματος και έχει πιστοποιηθεί από το τμήμα Φαρμακογνωσίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και μέλος του World Olive Center λόγω των πολύ υψηλών σε περιεκτικότητα φαινολών ουσιών που περιέχει».
Γιατί είναι όμως τόσο σημαντικές οι πολυφαινόλες για την υγεία μας; «Έχει επιβεβαιωθεί επιστημονικά ότι η κατανάλωση υψηλών φαινολικών ελαιολάδων βοηθά στην πρόληψη της νόσου Alzheimer, μειώνει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου σκοτώνοντας τα καρκινικά κύτταρα, προλαμβάνει τις καρδιακές παθήσεις, μειώνει το σάκχαρο στο αίμα, είναι ωφέλιμο για το πάγκρεας, επιβραδύνει τη συσσώρευση του γαλακτικού οξέος στους μύες και πολλές άλλες διατροφικές αλλά και φαρμακευτικές χρήσεις που συνεχίζονται να ερευνώνται». Σήμερα, το συγκεκριμένο προϊόν διατίθεται σε πολύ περιορισμένη ποσότητα ετησίως, σε φιάλη 250 ml…
Οι 3.000 ώρες ετήσιας ηλιοφάνειας …Δίνουν άρωμα και γεύση στο λάδι…«Η ποιότητα του ελαιόλαδου εξαρτάται από πολλούς παράγοντες όπως οι κλιματολογικές συνθήκες, η μεταφορά του, ο τρόπος αποθήκευσης κλπ. Πολύ σημαντική είναι επίσης και η διαδικασία παραγωγής στο ελαιοτριβείο. Εμείς συνεργαζόμαστε με σύγχρονο ελαιοτριβείο και είμαι παρών σε όλη τη διαδικασία». Λέει ο Γιώργος στο humanstories.gr.
Έχει τις γνώσεις ο καταναλωτής να ξεχωρίσει το καλό λάδι; «Η προσωπική μου άποψη είναι ότι ο κόσμος δεν γνωρίζει να ξεχωρίζει το καλό ελαιόλαδο. Όμως είναι θετικό ότι ενδιαφέρεται να μάθει. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε την ποιότητα του ελαιόλαδου που χρησιμοποιούμε στην καθημερινή μας διατροφή καθώς και την προέλευση του. Ένα πολύ πρόχειρο έλεγχο που μπορούμε να κάνουμε όλοι μας στα αγουρέλαια είναι να δοκιμάζουμε σκέτο ελαιόλαδο χωρίς ψωμί και όσο πιο δυνατή είναι η πικρή αίσθηση που θα μας αφήσει στη γλώσσα και στο λαιμό τόσο καλύτερο είναι το ελαιόλαδο. Αυτό που προτείνω είναι να πάμε ένα πολύ μικρό δείγμα σε διαπιστευμένο χημείο και με ένα πολύ μικρό κόστος να μας δώσει τη χημική ανάλυση που κατατάσσει ανάλογα το ελαιόλαδο μας στις κατηγορίες που έχουμε (εξαιρετικό παρθένο, παρθένο ελαιόλαδο κλπ.)».
Τα μελλοντικά πλάνα του Γιώργου είναι πολλά και κυρίως αφορούν την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής. «Χρειαζόμαστε νέα, φρέσκα μυαλά, όραμα και όρεξη για δουλειά. Ζούμε σε ένα ευλογημένο τόπο και δεδομένης του σεβασμού μας σε αυτό η προβολή του και η αξιοποίηση του είναι επιτακτική ανάγκη αν θέλουμε να ξεφύγουμε από τη σκληρή πραγματικότητα που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια. Έχουμε πολύ δραστήριους ανθρώπους στην τοπική κοινότητα και στο σύλλογο, οι οποίοι δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό παρόλο τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν. Οι τόποι καταγωγής μας και τα τοπικά μας προϊόντα είναι πυλώνας ανάπτυξης τόσο της τοπικής όσο και της εθνικής οικονομίας μας. Η χώρα μας και τα ποιοτικά μας προϊόντα είναι πολύ ισχυρά brand στο εξωτερικό».
«Είναι πολύ συγκινητικό να βλέπεις το ελαιόλαδο μας με το όνομα του χωριού μας στην ετικέτα μας, να το αγοράζουν καταναλωτές σε χώρες χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά και να μαθαίνουν τα προϊόντα και τον τόπο μας. Ήδη πολλοί φίλοι και συνεργάτες μας από το εξωτερικό έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους να επισκεφτούν το Πήδημα Μεσσηνίας. Στην Ελλάδα, ήδη από τις παρουσιάσεις του ελαιόλαδου μας που έχουν γίνει στην τηλεόραση αλλά και στο διαδίκτυο, έχουν μάθει το χωριό μας. Αυτό είναι μια πολύ μεγάλη ικανοποίηση για μένα αλλά και για τους συντοπίτες μου. Η προβολή του χωριού μας είναι ύψιστης προτεραιότητας για όλους μας και αυτό γίνεται από τον καθένα μας ξεχωριστά. Οι άνθρωποι στο Πήδημα είναι πολύ φιλόξενοι και εγκάρδιοι και μπορεί εύκολα κάποιος να το διαπιστώσει κατά την επίσκεψη του…Πραγματικά, μια επίσκεψη στα αξιοθέατα του χωριού μας θα σας πείσει για τους λόγους που είμαστε τόσο πολύ δεμένοι με τον τόπο καταγωγής μας. Τα υπόλοιπα θα τα διαπιστώσετε εσείς από κοντά….».
Η αγορά του εξωτερικού είναι τεράστια σύμφωνα με τον Γιώργο. Οι νέοι πρέπει να ασχοληθούν με τις εξαγωγές του ελαιόλαδου. «Όσο πιο πολλοί είμαστε τόσο πιο δυνατοί μπορούμε να γίνουμε. Είναι τεράστια η αγορά του εξωτερικού και η μόνη λογική που δεν χωρά είναι αυτή της ανταγωνιστικότητας. Όσοι την ακολούθησαν, έχασαν. Μακάρι να καταφέρουμε να ενώσουμε τις δυνάμεις και τις σκέψεις μας . Τότε μόνο η επιτυχία μας θα είναι σίγουρη…».
Ο Γιώργος μένει στην Αθήνα αλλά τα τελευταία πέντε χρόνια στο χωριό μένουν πια μόνιμα οι γονείς του. Ο Γιώργος το επισκέπτεται όμως πάρα πολύ τακτικά ειδικά αυτή την περίοδο. Γιατί δοκιμάζουνε και ελέγχουνε τα νέα ελαιόλαδα. Στόχος του είναι να μείνει μόνιμα κάποια στιγμή στο χωριό αλλά όχι ακόμα… Η παρουσία του στην Αθήνα είναι προς το παρόν αναγκαία… «Όταν θα δημιουργήσω τη δική μου οικογένεια θα ήθελα να είμαι στην ύπαιθρο και όχι σε μια μεγάλη πόλη. Στην ύπαιθρο έχεις ποιοτική ζωή, καθαρίζει το μυαλό σου, η σκέψη σου. Έχεις το αίσθημα της ελευθερίας και μπορείς και διαχειρίζεσαι τις καταστάσεις σε διαφορετικές συνθήκες απ’ ότι σε μια μεγάλη πόλη. Σίγουρα υπάρχουν και μειονεκτήματα αλλά πιστεύω πως τα πλεονεκτήματα υπερτερούν…».
Μάθετε περισσότερα ΕΔΩ http://www.pidima.eu/ , https://www.facebook.com/pidimaoliveoil/
1 Σχόλιο
Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.
Καζάνης Αναστάσιος 15/07/2019 (18:31)
Συνεργασία για εξαγωγή σε Αγγλία.