TESTAMENT ’22. A Visual Road Diary Through a War Zone. Photographs by Byron Smith

Ήταν στα μέσα Μαρτίου του 2022, όταν είχα επικοινωνήσει με τον Byron.  Εγώ μόλις είχα φτάσει στα σύνορα της Πολωνίας με την Ουκρανία, μαζί με τον φωτορεπόρτερ Νικόλα Οικονόμου και ο Byron Smith,  βραβευμένος Αμερικάνος φωτορεπόρτερ, είχε ήδη περάσει αρκετό καιρό στο μέτωπο της Ουκρανίας. Αρχικά, μου ζήτησε αν θα μπορούσαμε να πάρουμε το αυτοκίνητο που είχε νοικιάσει και ήταν παρκαρισμένο στα σύνορα της Πολωνίας για να το παραδώσουμε, αφού εκείνος θα έμενε για αρκετό διάστημα στο μέτωπο, καλύπτοντας φωτογραφικά τις συγκρούσεις και μετά μου είπε «φίλε θα κλείσω το κινητό μου για μερικές μέρες.  Πρέπει να ηρεμήσω».  Δεν τον είχα ρωτήσει ποτέ τι είχε δει στο μέτωπο που τον είχε επηρεάσει τόσο πολύ, μέχρι που κράτησα στα χέρια μου το βιβλίο του.  «TESTAMENT ’22.  A Visual Road Diary Through a War Zone. Photographs by Byron Smith».  (ΜΑΡΤΥΡΙΑ ’22. Ένα οπτικό ημερολόγιο δρόμου μέσα από μια εμπόλεμη ζώνη).  O Byron Smith, σε ένα φωτογραφικό άλμπουμ-ημερολόγιο, 181 σελίδων, αποτυπώνει όλη την φρίκη του πολέμου στην Ουκρανία, μέσα από ιστορίες ανθρώπων.   Το Testament ’22 είναι η πρωτόγνωρη μονογραφία του Byron Smith που τεκμηριώνει το ταξίδι του 10.000 μιλίων στην Ουκρανία κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους υπό την απρόκλητη εισβολή της Ρωσίας.  Το  Testament ’22, εκτός από μια συλλογή από αξιόλογες φωτογραφίες περιλαμβάνει επίσης ένα συγκλονιστικό δοκίμιο γραμμένο από τον δημοσιογράφο του Kyiv Independent, Igor Kossov και σχέδια,  του Victor Onyshshenko. 

 

 

All photographs are copyright Byron Smith from the book Testament ‘22  published by Verlag Kettler

 

«Γιατί έφτιαξες το βιβλίο αυτό;» ρώτησα τον Byron αφού το είχα διαβάσει και συνέχισα: «Ο Γιάννης Μπεχράκης, όταν τον είχαν ρωτήσει κάποτε γιατί φωτογραφίζει είχε πει: «για να μην μπορεί να πει κανείς ότι «δεν γνώριζα».  «Ακριβώς αυτό» λέει ο Byron και συνεχίζει: «Ο φωτορεπόρτερ είναι εύκολο να μετακινηθεί από την μια μεγάλη ιστορία στην επόμενη.  Όσον αφορά την Ουκρανία, μπορούμε να πούμε, ότι ο Φεβρουάριος του 2022 είναι εντελώς διαφορετικός από τον Φεβρουάριο του 2024 με τον πόλεμο στη Γάζα. Νομίζω ότι είναι σημαντικό τουλάχιστον για τους Αμερικανούς να δουν τι συμβαίνει στην Ουκρανία, καθώς στέλνουμε τεράστια ποσά βοήθειας και πολλοί από τους ανθρώπους στην πατρίδα μας φαίνεται να μην κατανοούν το διακύβευμα της κατάστασης».

Στο σημείωμα του, στο τέλος του λευκώματος-ημερολογίου, ο Byron Smith  καταλήγει: «Τελευταία σε όλους όσους πήραν αυτό το βιβλίο και βρίσκουν έναν τρόπο να συνδεθούν με αυτές τις εικόνες μέσα τους, σας ευχαριστούμε για τη μαρτυρία και τη συμμετοχή σας σε αυτό το αφηγηματικό οδικό ταξίδι. Αυτός είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο κάνω αυτή τη δουλειά».

 

 

Serhiy 56, spends the afternoon helping his elderly neighbors recover buried tools in the rubble of their home to rebuild their house in Chernihiv on April 28, 2022. The city, with a population of 285,000, had been under siege for 39 days and killed 700 people, according to the city’s mayor. Ο Serhiy 56, περνά το απόγευμα βοηθώντας τους ηλικιωμένους γείτονές του να ανακτήσουν τα θαμμένα εργαλεία στα ερείπια του σπιτιού τους για να ξαναχτίσουν το σπίτι τους στο Chernihiv στις 28 Απριλίου 2022. Η πόλη, με πληθυσμό 285.000, ήταν υπό πολιορκία για 39 ημέρες και σκότωσε 700 κόσμος, σύμφωνα με τον δήμαρχο της πόλης.  All photographs are copyright Byron Smith from the book Testament ‘22  published by Verlag Kettler

 

 

Byron Smith

 

Με τον Byron γνωριστήκαμε για πρώτη φορά όταν επιστρέφοντας από το Ιράκ, έκανε μια στάση στην Θεσσαλονίκη προκειμένου να καλύψει φωτογραφικά τις προσφυγικές ροές, οι οποίες βρίσκονταν σε έξαρση.  Πήγαμε στους καταυλισμούς γύρω από την πόλη, στα σημεία που μαζεύονταν πρόσφυγες περιμένοντας να διακινηθούν κοντά στον Σιδηροδρομικό σταθμό, ακολουθήσαμε μια οικογένεια που πήγαινε σε ένα ραντεβού στην μέση του πουθενά, προφανώς ελπίζοντας ότι θα συναντήσει κάποιον διακινητή και τότε μου είχε πει ότι σκέφτεται να μετακομίσει στην Αθήνα, προκειμένου να είναι κοντά στα γεγονότα. Συναντηθήκαμε ξανά τον Φεβρουάριο του 2020 στα γεγονότα του Έβρου. Ακόμη θυμάμαι τις περιγραφές του από την παραμονή του στο Ιράκ.  «Σκέφτηκες να κάνεις κάτι παρόμοιο και πριν την Ουκρανία;» τον ρώτησα. «Με ενδιέφερε να συγκεντρώσω κάποιες εικόνες από τον χρόνο που πέρασα στο Ιράκ» λέει και συνεχίζει:  «Έφτιαξα μια μακέτα, αλλά δεν ένιωθα ότι είχα αρκετή δουλειά ή ότι ήταν αρκετά βαθιά, αφού πραγματικά πέρασα μόνο 6+ εβδομάδες καλύπτοντας τη μέση και το τέλος των συγκρούσεων κατά του ISIS στη Μοσούλη. Ίσως μια μέρα μπορέσω να το κάνω».

 

Πως όμως γίνεται κάποιος φωτορεπόρτερ και αποφασίζει να πάει σε μια εμπόλεμη περιοχή;  «Όταν  πήγαινα στο πανεπιστήμιο, σπούδαζα ιστορία, και την ίδια στιγμή, οι ΗΠΑ ήταν στο τρίτο έτος του πολέμου στο Ιράκ. Μπορούσα ήδη να δω ότι η προσοχή του κοινού των Η.Π.Α. είχε μειωθεί για αυτή τη σύγκρουση και ήξερα ότι ήταν σημαντικό να μην αρχίζουμε να κοιτάζουμε αλλού και να καταλάβουμε τι συνέβαινε, επειδή αυτός είναι ο μόνος τρόπος για να είμαστε πιο ενημερωμένοι για να αποφασίζουμε, το ποιοι θέλουμε να μας κυβερνήσουν, ώστε να μπορούν να ασκήσουν καλύτερη πολιτική. Οι φωτογραφίες από εκείνο τον πόλεμο μου μίλησαν και με ώθησαν στη δημοσιογραφία.  Για μένα δεν ήταν πολύ δύσκολο να περάσω στο φωτορεπορτάζ. Πάντα έκανα φωτογραφίες από τα μαθήματά μου στο γυμνάσιο. Στο κολέγιο, άρχισα να παρακολουθώ μαθήματα δημοσιογραφίας και να φωτογραφίζω για την εφημερίδα του πανεπιστημίου μου. Από εκείνες τις δουλειές,  έδειχνα το χαρτοφυλάκιο που συγκέντρωσα και το χρησιμοποίησα, για να κάνω αίτηση για πρακτική εξάσκηση, με μεγαλύτερη εμπειρία. Μπόρεσα να κάνω αίτηση για θέσεις εργασίας σε μικρές ημερήσιες εφημερίδες. Από εκεί, μπόρεσα να δουλέψω ως ελεύθερος επαγγελματίας στη Νέα Υόρκη για τις The New York Daily News, τους New York Times και τη Wall Street Journal. Από τις δουλειές αυτές, αποταμίευσα ό,τι κέρδιζα και έτσι κατάφερα να ξεκινήσω διεθνή πορεία. Εκμεταλλεύτηκα κάθε ευκαιρία που ερχόταν και έμαθα από κάθε λάθος ή αποτυχία και απλώς συνέχισα».

 

 

Five kilometers from the Ukrainian-Russian border in the Kharkiv region, a Ukrainian special forces soldier with the 130 Battalion out of Kyiv sleeps in amid artillery and heavy weapons fire with his squad at a safe house. The previous day he and his team provided “security” to enable a mining squad to carry out their mission between the Ukrainian and Russian frontlines. November, 2022.  Πέντε χιλιόμετρα από τα σύνορα Ουκρανίας-Ρωσίας στην περιοχή του Χάρκοβο, ένας Ουκρανός στρατιώτης των ειδικών δυνάμεων με το 130 τάγμα έξω από το Κίεβο κοιμάται εν μέσω πυρών πυροβολικού και βαρέων όπλων με τη διμοιρία του σε ένα ασφαλές σπίτι. Την προηγούμενη μέρα, αυτός και η ομάδα του παρείχαν «ασφάλεια» για να επιτρέψουν σε μια ομάδα ορυχείων να εκτελέσει την αποστολή της μεταξύ της ουκρανικής και της ρωσικής πρώτης γραμμής. Νοέμβριος, 2022.  All photographs are copyright Byron Smith from the book Testament ‘22  published by Verlag Kettler

 

 

Το να εκμεταλλεύεσαι την κάθε ευκαιρία είναι μεγάλη υπόθεση όταν θέλεις να κάνεις διεθνή καριέρα και ο Byron στην Ουκρανία, δούλεψε με πολλούς διαφορετικούς συνεργάτες. «Η σοβαρότητα της κατάστασης στην Ουκρανία, καθώς ήταν ο μεγαλύτερος χερσαίος πόλεμος στην Ευρώπη μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, συγκέντρωνε μεγάλο ενδιαφέρον από διάφορα Μέσα. Έχει μεγάλο ενδιαφέρον και πάλι, πόσο διχαστικός είναι στις Η.Π.Α. Το μεγαλύτερο διάστημα εκεί, δούλευα ως ελεύθερος επαγγελματίας και ο εκδότης μου Verlag Kettler ενδιαφέρθηκε να με βοηθήσει να αφηγηθώ αυτήν την ιστορία εκείνων των πρώτων ημερών. Παράλληλα, δούλευα για πολλές ΜΚΟ και θα μου ανατέθηκαν από διάφορα Μέσα ενημέρωσης αποστολές και συνεργασίες φωτογραφίζοντας, καθώς συνόδευα συναδέλφους δημοσιογράφους».

 

 

A group of Ukrainian IDPs who fled Irpin, a suburb of Kyiv that has seen heaving fighting and shelling, arrive at an area before the destroyed bridge into the city during in the third week of the Russian invasion. March, 2022.  Μια ομάδα Ουκρανών εκτοπισμένων που διέφυγαν από το Ιρπίν, ένα προάστιο του Κιέβου, όπου σημειώθηκαν έντονες μάχες και βομβαρδισμοί, φθάνουν σε μια περιοχή πριν από την κατεστραμμένη γέφυρα στην πόλη κατά την τρίτη εβδομάδα της ρωσικής εισβολής. Μάρτιος, 2022.  All photographs are copyright Byron Smith from the book Testament ‘22  published by Verlag Kettler.

 

 

Όσον αφορά τις ομοιότητες και τις διαφορές συγκρίνοντας τις δύο συγκρούσεις σε Ιράκ και Ουκρανία, ο Byron λέει: «Μπορείς να κάνεις συγκρίσεις ανάμεσα στις πολεμικές συγκρούσεις. Μια προφανής πραγματικότητα είναι ότι στο Ιράκ, οι ιρακινές ένοπλες δυνάμεις αντιμετώπισαν έναν μη κρατικό παράγοντα (ISIS).  Στην Ουκρανία, η Ρωσία ήταν ο επιτιθέμενος και είχε  μια κάπως ανώτερη μαχητική ικανότητα την οποία δεν είχε το ISIS. Η ομοιότητα ήταν το μέγεθος της πρόσβασης που μου παραχωρήθηκε στο Ιράκ και την Ουκρανία. Οι άνθρωποι που πολεμούν κάθε επιτιθέμενο, ήθελαν ο Τύπος να δείξει στον κόσμο την αδικία που αντιμετώπιζε, έτσι ώστε να έρθουν πιο κοντά στην αφήγηση μιας ιστορίας πιο εύκολα. Μια άλλη ομοιότητα που βρίσκω, κυρίως καθολικά ήταν η αίσθηση της φιλοξενίας. Οι άνθρωποι που γνώρισα, κάποιοι που δεν είχαν τίποτα, θα έβρισκαν πάντα έναν τρόπο να με κάνουν να νιώθω ευπρόσδεκτος στο σπίτι τους.  Είτε με ένα φλιτζάνι τσάι ή να μοιράζομαι φράουλες ή μπορς».

 

A gravedigger in Bucha preemptively digs for new arrivals. April, 2022.  Ένας νεκροθάφτης στο Bucha σκάβει προληπτικά για νέες αφίξεις. Απρίλιος, 2022.  All photographs are copyright Byron Smith from the book Testament ‘22  published by Verlag Kettler

 

Ο Byron, έζησε πολύ έντονες στιγμές στον πόλεμο της Ουκρανίας και αυτό αποτυπώνεται ξεκάθαρα στο βιβλίο του. Ο φωτορεπόρτερ με τις φωτογραφίες του, θέλει να αλλάξει τον κόσμο.  Πόσο όμως αλλάζει και ο ίδιος, μετά από μια εμπειρία σε εμπόλεμη ζώνη;  «Η εμπειρία είναι το κλειδί» λέει και συνεχίζει: «Έχω δει πολλά, ακόμα και όταν δούλευα ως φωτογράφος στη Νέα Υόρκη. Τα συναισθήματα που νιώθω όταν καλύπτω τον πόλεμο και τις συγκρούσεις, διοχετεύονται στο έργο μου.  Από τον φωτογράφο στο βιβλίο. Αυτή η αίσθηση του σκοπού, μου επιτρέπει να διαχωρίζω αρκετά εύκολα μεταξύ της δουλειάς που κάνω και του χρόνου που περνάω με φίλους και οικογένεια. Αυτό μπορεί να ακούγεται αντίθετο, αλλά το είδος της δουλειάς με κάνει να είμαι πιο ευγνώμων και ευγνώμων για όλα όσα έχω, και ελπίζω μόνο, ότι οι άνθρωποι που φωτογραφίζω να έχουν την ίδια ηρεμία. Δεν μπορώ να πω ότι ο ιδεαλισμός μου έχει αλλάξει μετά τις εμπόλεμες ζώνες. Πιστεύω ότι η δουλειά των φωτογράφων και των φωτορεπόρτερ είναι πολύ σημαντική. Ο καθένας μπορεί να τραβήξει φωτογραφίες, αλλά είναι δύσκολο να πεις ιστορίες που είναι ευαίσθητες και συναρπαστικές επειδή υπάρχουν άνθρωποι που μπορεί να μην έχουν χρόνο να εμβαθύνουν στην κατανόηση μιας ιστορίας, όμως τουλάχιστον με τις φωτογραφίες σου θα παρασυρθούν λίγο. Έτσι ενημερώνονται περισσότερο σε ένα συγκεκριμένο θέμα. Αυτή είναι η ελπίδα μου πάντως…».

 

 

 

Local teens play on a destroyed Russian tank that has been placed in a junkyard which over that past few weeks has become a “tank graveyard” in Bucha weeks after Russian forces were pushed out of the area on April, 2022. Ντόπιοι έφηβοι παίζουν σε ένα κατεστραμμένο ρωσικό τανκ που έχει τοποθετηθεί σε μία μάντρα σκουπιδιών που τις τελευταίες εβδομάδες έγινε «νεκροταφείο τανκς»,  στην Μπούτσα εβδομάδες μετά την απώθηση των ρωσικών δυνάμεων από την περιοχή τον Απρίλιο του 2022.  All photographs are copyright Byron Smith from the book Testament ‘22  published by Verlag Kettler.

 

 


Όσον αφορά το πως αποφασίζει τις εικόνες που επιλέγει, λέει: «Είναι απλώς μια διαισθητική διαδικασία. Μετά από χρόνια και χρόνια κάλυψης ειδήσεων, ξέρεις πώς να διηγηθείς μια ιστορία, που να παραμένει πιστή σε αυτό που έζησες και στις κρίσιμες στιγμές που αισθάνθηκες ότι είναι απαραίτητο να τις μοιραστείς με τον κόσμο».

 

 

 

After coming home from summer camp, A Ukrainian tween spend the afternoon in an abandoned building hit by a Russian airstrike in the center of Chernihiv on July, 2022.      Μετά την επιστροφή από την κατασκήνωση,  Ένας έφηβος περνά το απόγευμα σε ένα εγκαταλελειμμένο κτίριο που επλήγη από ρωσική αεροπορική επιδρομή στο κέντρο του Τσερνιχίβ τον Ιούλιο του 2022.  All photographs are copyright Byron Smith from the book Testament ‘22  published by Verlag Kettler.

 

 

Ο πόλεμος στην Ουκρανία συνεχίζεται.  Από τον Φεβρουάριο του 2022 όταν και ξεκίνησε η εισβολή του Ρωσικού στρατού, έχουν αλλάξει πολλά όσον αφορά το μέτωπο και τις γραμμές σύγκρουσης των δύο στρατών.  Ίσως κάποιοι από τους ανθρώπους που γνώρισε και που απαθανάτισε ο Byron με τον φακό του, να έχουν σκοτωθεί. Ίσως κάποιοι άλλοι να έχουν μεταναστεύσει. Υπολογίζεται ότι στα δυόμιση περίπου χρόνια πολέμου, γύρω στο ένα εκατομμύριο άνθρωποι έχουν σκοτωθεί ή τραυματιστεί από τις συγκρούσεις, ενώ πολλοί περισσότεροι άνθρωποι και από τις δύο χώρες έχουν μεταναστεύσει. Ο ίδιος, δεν μπορεί να προβλέψει τι θα γίνει στην συνέχεια. «Συνήθως επιστρέφω στα ίδια μέρη που είχα πάει και ελπίζω να ξαναδώ τους ίδιους ανθρώπους» λέει όταν τον ρωτάω αν θα επιστρέψει στην Ουκρανία μετά το τέλος του πολέμου. «Ποιος ξέρει πότε θα είναι πραγματικά το τέλος; Είναι πιθανόν να επιστρέψω στην Ουκρανία πριν από την ημέρα εκείνη». Ολοκληρώνει.

The book can be purchased at smittysbooks.com and shipping is free in Greece

Καθόλου σχόλια

    This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

    Subscribe To Our Newsletter
    Subscribe to our email newsletter today to receive the latest news!
    No Thanks
    Με την εγγραφή σου συμφωνείς να λαμβάνεις τα νέα και τα ενδιαφέροντα θέματα του HumanStories και με την Πολιτική Προστασίας Δεδομένων. Μπορείς να διαγραφείς από την λίστα οποιαδήποτε στιγμή.
    Don't miss out. Subscribe today.
    ×
    ×
    WordPress Popup Plugin
    Subscribe To Our Newsletter
    No Thanks
    Με την εγγραφή σου συμφωνείς με την Πολιτική Προστασίας Δεδομένων.
    Don't miss out. Subscribe today.
    ×
    ×
    WordPress Popup Plugin