Αριάδνη Κρίτωνος: Η Ελληνίδα που κάνει την παράδοση σύγχρονη τέχνη
Η Αριάδνη Κρίτωνος μεγάλωσε στην Αθήνα. Από την παιδική της ηλικία ζωγράφιζε, δημιουργούσε και έπαιζε με τα χρώματα, όπως κάνουν όλα τα παιδιά· με τη διαφορά ότι εκείνη δεν σταμάτησε ποτέ να εκφράζεται μέσα από την τέχνη. Παράλληλα, η ενασχόλησή της με τους παραδοσιακούς χορούς καθόρισε την μετέπειτα πορεία της, βοηθώντας την —μέσα από προσωπικό βίωμα— να κατανοήσει βαθύτερα την ελληνική παράδοση. Μεγαλώνοντας, έφυγε για σπουδές στο Λονδίνο, ενώ σήμερα ζει και εργάζεται στην Αμερική, όπου προωθεί με τον δικό της τρόπο την ελληνική παράδοση και τέχνη.
«Η τέχνη σε όλες της τις μορφές ήταν για μένα και τρόπος έκφρασης αλλά και τρόπος να καταλαβαίνω τον κόσμο γύρω μου. Παράλληλα, είχα από μικρή επαφή και με τον παραδοσιακό χορό. Μια σχέση που τελικά με έχει καθορίσει. Δεν υπάρχει κομμάτι της ζωής μου πλέον που να μην έχει επηρεαστεί από αυτό. Οι χοροί, οι φορεσιές, η μουσική, με έκαναν να αγαπήσω βαθιά την ελληνική παράδοση και αργότερα με οδήγησε και στην τωρινή δουλειά μου που είναι εμπνευσμένη από τα παραδοσιακά μοτίβα». Μας λέει στο Humanstories.gr η Αριάδνη
Ο Παραδοσιακός χορός και τα Μοτίβα
«Εμένα ο χορός μου έμαθε έννοιες όπως ο ρυθμός, η ισορροπία, η επανάληψη, η καλαισθησία. Έννοιες πολύ βασικές για το σχέδιο και τη δημιουργία γενικότερα.
Το μεγαλύτερο δώρο όμως που μου προσέφερε η ενασχόληση μου με τον παραδοσιακό χορό ήταν ότι με έφερε σε επαφή με το παραδοσιακό σχέδιο.
Αυτό που με συγκίνησε περισσότερο ήταν όταν ανακάλυψα ότι τα κεντήματα στις παραδοσιακές φορεσιές δεν είναι απλά διακοσμητικά στοιχεία. Όταν κατάλαβα ότι πρόκειται για μοτίβα που λειτουργούσαν ως μια μορφή γλώσσας. Μια γλώσσα που εξέφραζε τους φόβους, τις επιθυμίες και τις ευχές των γυναικών που τα κεντούσαν. Τα μοτίβα τους κουβαλάνε αξίες και ιδέες πανανθρώπινες.
Μελετάω αρκετά χρόνια το ελληνικό παραδοσιακό σχέδιο και το παρουσιάζω μέσα από τα σχέδια μου με τη δική μου σύγχρονη ματιά».
Η «εμμονή» με τις μαντήλες
Στην Αμερική γεννήθηκε για την Αριάδνη https://www.ariadnekritonos.com/ και η εμμονή με τις μαντήλες —ως μέσο παρουσίασης μοτίβων ελληνικής λαϊκής τέχνης, έπειτα από προσωπική δουλειά, έρευνα και βιβλιογραφία. Στο πλαίσιο της προσπάθειάς της να συνδυάσει ποιότητα, παράδοση και ελληνική ταυτότητα.
«Στην Αμερική γεννήθηκε ουσιαστικά η ιδέα για τα μεταξωτά μαντήλια. Ήθελα να δημιουργήσω κάτι που να συνδυάζει την παράδοση, την ποιότητα και την ελληνικότητα. Έχω παρουσιάσει πλήθος προϊόντων στο παρελθόν, αλλά τα μαντήλια νιώθω ότι συνδυάζουν μεγάλο μέρος των προσωπικών μου αξιών.
Ήταν πολύ σημαντικό για μένα να παραχθούν στην Ελλάδα για να στηρίξω με τη δουλειά μου την ελληνική βιοτεχνία. Ήθελα επίσης να είναι ένα προϊόν με εξαιρετική ποιότητα και τα μεταξωτά του Σουφλίου είναι γνωστά παγκοσμίως γι’ αυτό.
Επιπλέον, το μετάξι συνδέεται βαθιά με την ελληνική παράδοσή, μιας και τα παραδοσιακά κεντήματα έχουν κεντηθεί με μεταξωτές κλωστές που οι ίδιες οι γυναίκες έφτιαχναν.
Αλλά και ένα μέρος του κέρδους μου από τις πωλήσεις των μαντηλιών δωρίζεται σε τρεις μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς που ασχολούνται με την ελληνική παράδοση. Κάθε σχέδιο στηρίζει έναν διαφορετικό οργανισμό: τις Αυλές (https://www.avles.org/ ), το Branding Heritage (https://brandingheritage.org/ ) και το Hellenic Performing Arts Foundation (https://www.hellenicperformingarts.org/ ). Τρεις υπέροχοι μη κερδοσκοπικοί οργανισμοί που ασχολούνται με την παράδοση, το χορό, τη μουσική, την τέχνη και τη μελέτη τους σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Επειδή προέρχομαι από τον χώρο της παράδοσης, γνωρίζω πόσο δύσκολο είναι να κρατηθούν ζωντανά τα έθιμα, οι χοροί και οι παραδόσεις. Ήθελα λοιπόν κάθε μαντήλι να προσφέρει πίσω στην κοινότητα. Είναι σημαντικό για μένα, να νιώθω ότι αυτό που δημιουργώ δεν είναι μόνο όμορφο, αλλά κουβαλάει και μια συνέχεια. Γίνεσαι στην ουσία μέρος μιας ιστορίας που εξελίσσεται.
Οπότε, μέσα από τα μαντήλια καταφέρνω να ενώσω όλα όσα αγαπώ. Την τέχνη, την προσφορά και την ελληνική παράδοση». Μας επισημαίνει η Αριάδνη
Η έρευνα και τα κεντήματα του 1697
Η έρευνα αποτελεί βασικό κομμάτι της δουλειάς της Αριάδνης. Μια από τις πιο ιδιαίτερες στιγμές της ήταν η επίσκεψή της στα αρχεία του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης, όπου είδε από κοντά το παλαιότερο ελληνικό κέντημα, με ημερομηνία 1697, προερχόμενο από την Κρήτη. (https://www.metmuseum.org/art/collection/search/221712)
«Αυτό που με εμπνέει είναι πως πίσω από κάθε μοτίβο υπάρχει μια ιστορία και θέλω μέσα από τη δουλειά μου να ξαναέρθουν στο φως, να μάθουμε να αναγνωρίζουμε αυτά τα σχέδια με την ευκολία που αναγνωρίζουμε τα αρχαιοελληνικά. Είναι κι αυτά κομμάτι της νεότερης μας ιστορίας, μιας ιστορίας που πολλοί από εμάς κουβαλάμε ακόμα μνήμες της από τους παππούδες μας».
«Οι Μπούλες»: Ένα ακόμη αγαπημένο και ιδιαίτερα δημοφιλές σχέδιο
«Τα σχέδια του Γενίτσαρου και της Μπούλας έχουν υπάρξει τα πιο δημοφιλή μου σχέδια ειδικά ως art prints, κούπες αλλά και τσάντες εδώ και χρόνια.
Η ανταπόκριση των ξένων είναι πολύ ενδιαφέρουσα. Αυτό που εκτιμούν περισσότερο, νομίζω, είναι το βάθος της δουλείας μου. Ότι δεν είναι απλώς όμορφα σχέδια, αλλά κουβαλάνε πολιτισμό, μνήμη και έρευνα. Τους αγγίζει, γιατί βλέπουν πως η παράδοση μιλάει για αξίες πανανθρώπινες και διαχρονικές και στηρίζοντας τη δουλειά μου στηρίζουν στην ουσία τη συνέχεια αυτής της παράδοσης στο σήμερα».
Η επιστροφή στην Ελλάδα
«Η σκέψη της επιστροφής στην Ελλάδα με συγκινεί βαθιά. Είναι μια επιθυμία που κουβαλάμε οι περισσότεροι Έλληνες της διασποράς. Ανεξάρτητα όμως από το πού βρίσκομαι, η Ελλάδα είναι πάντα παρούσα στη δουλειά μου, στα σχέδια, στα μοτίβα και στις ιστορίες που αφηγούμαι.
Στο άμεσο μέλλον έχω πολύ ενδιαφέρουσες νέες συνεργασίες στα σκαριά, και δουλεύω ήδη πάνω σε νέα σχέδια για το 2026.
Κύριος στόχος μου είναι να ξεκινήσουμε έναν πιο ενεργό διάλογο για την αξία του ελληνικού παραδοσιακού σχεδίου και να προβάλλουμε την ομορφιά του σε Ελλάδα και εξωτερικό». Τελειώνει η Αριάδνη.
Περιηγηθείτε στον Κόσμο της Τέχνης, της Παράδοσης και των Ιστοριών – Γνωρίστε την Αριάδνη https://www.ariadnekritonos.com/










